Navigation
Hem > Vad vi gjort > SIA Glass

SIA Glass

“Qeep har gett oss mod att utmana etablerade sanningar och lärt oss att göra saker annorlunda.”

Rolf Frid, VD i SIA Glass

Att sälja glass är ingenting för veklingar. Den svenska glassmarknaden kännetecknas av mördande konkurrens, dålig lönsamhet och hög turbulens. Men på halländska SIA Glass har man vänt förlusterna till vinst på bara något år.

Utmaning

Att hjälpa SIA Gass få upp lönsamheten, vässa säljorganisationen och coacha varje säljare att nå målen.

Lösning

Det fanns en rädsla för att sätta djärva mål i organisationen, eftersom man tidigare inte lyckats nå dem. Vi började att, tillsammans med ledningsgruppen, sätta nya utmanande mål för försäljningen och hitta en metodik för att genomföra dem. Vi införde resultatmöten och fick alla att jobba med det som faktiskt gav resultat och parkera de andra frågorna. Säljarna fick personliga mål som de själva varit med om att sätta och som de själva bestämde hur de skulle nå. Utfallen mot mål redovisades varje vecka.

Resultat

SIA Glass gjorde en vinst för 2008 på 2 miljoner, från att året innan nått precis över noll. Volymtillväxten blev 17 procent för 2008 mot målet 15 procent. Dessutom ökade SIA Glass sin marknadsandel och tecknade ett avtal med Coop i februari 2008.

Fakta

Företag: SIA Glass
Huvudkontor: Slöinge
Bransch: Livsmedel
Omsättning: 400 MSEK
Antal anställda: 135

Vill du läsa mer om vad vi gjort för SIA Glass? Slå oss en signal på 020-210 999. Allt börjar med ett inspirerande samtal!