Navigation
Hem > Blogg > Inspiration > Jag ska köpa värde för pengarna

Jag ska köpa värde för pengarna

Värde för pengarna – value for money. Det är det alla vill ha. Mycket värde för lite pengar, helst. Fast, då måste vi kanske börja med att fundera över vad värde är. Och hur vi värderar det vi får för pengarna. Och alternativkostnaderna. Kort sagt, vi behöver reflektera lite över värdets värde.

Vad är värde för pengarna?

För att kunna svara på den fråga får vi titta lite närmare på vad värde är. Enligt nationalekonomerna finns det lite olika definitioner. För den som tillverkar något är det inte så svårt, du tar kostnaden för alla insatsvaror, tillverkningsprocessen, lönekostnader och slår ut det över alla produkter som tillverkas. Fast om du tillverkar en produkt som inte går att använda till något, har den å andra sidan inget värde alls. Egenvärdesteori kontra subjektiv värdeteori.

Men detta är ganska irrelevant för dig som köper konsulttjänster. För vi som konsulter har inget lager av timmar. De förbrukas så att säga automatiskt, vare sig vi använder dem till något klokt eller inte. Och det värde vi tillför kan inte mätas i kilo eller antal. Det är lite svårare än så. Ändå frågar de flesta efter hur många timmar vi tänker lägga och vilket timpris vi har. Men tänk om vi inte har ett timpris – tänk om vi har ett pris för resultat!

Många gånger ställs ”vårt timpris” mot värde. Vilket emellanåt gör det hela en smula komplicerat. För ärligt talat handlar det mer om vad vi ägnar våra timmar åt än vad vi satt för prislapp på dem. 10 timmar rita modeller på en whiteboard är inte värt en krona. 40 timmar som skapar bestående förändring och får ditt företag att prestera på topp och fördubbla resultatet är värda sin vikt i guld.

Resultat kontra insats

Låt säga att du köper 40 timmar av en konsult. Sannolikt har du en idé om vad du vill få ut av det. Du har ett problem du vill lösa, något du vill förändra, ett mål du vill nå. Du får svaret i form av en gedigen hög med papper. Ett tydligt resultat som du kan ta på. I pappershögen finns många kloka tankar. Du är nöjd.

Fast har du fått värde för pengarna? Problemet finns ju kvar. Du är inte ett steg närmare målet. Om samma pengar istället hade skapat en ny insikt hos din ledningsgrupp, fått alla att börja tänka och reflektera, bryta gamla mönster och aktivt arbeta strukturerat mot målet oavsett hur många timmar det tog. Då hade du faktiskt fått ett resultat. Men tyvärr inget resultat du kan hålla i handen, eller vifta med framför styrelsen. Det är först en tid in i arbetet, några månader eller kanske ett år senare, när du kan visa upp de spektakulära försäljningssiffrorna som resultatet blir tydligt. Återigen, vad är värdet? Varför valde du att ta hjälp av någon och vad förväntade du dig att få i utbyte? Insikt eller förändring? PowerPoint eller PowerWalk?

Samtidigt tar du en risk. För tänk om resultatet uteblir? En lösning kan vara att låta konsulten ta sin del av den risken genom att få full betalning först vid fullt utfall. Låt konsulten visa att de är säkra på sitt arbete och sin insats.

Det dolda värdet – det du behöver mest?

När du köper nya däck till din bil betalar du för hela hjulet. Vilket inte är särskilt konstigt. Men om däcket varit en konsulttjänst hade du förmodligen argumenterat för att bara betala för en liten del av däcket. För ärligt talat, det är ju bara en yta stor som en handflata som ligger mot asfalten. Det är ju bara den ytan som genererar ett värde. Resten är bara en massa tomma timmar som inte behövs.

Men, precis som med däcket, finns det även i konsulttjänsten ett konkret värde och ett bakomliggande värde som möjliggör det konkreta värdet. Nämligen värdet i processen. Kanske just det är anledningen till att du valde just denna konsult. Det tar tid att skapa förändring. Utvecklingen måste så att säga rulla några mil innan målet är nått. Och den sträckan dyker upp på trippmätaren, förlåt, fakturan. Även om man teoretiskt sett skulle klara skivan med bara ett haklappsstort däck – eller en halvdags workshop.

En annan sak du bör fråga dig är om du är ute efter en specifik metodik, den billigaste prislappen eller kunna sätta check i boxen för att du gav medarbetarna en dags utbildning. Eller är du ute efter att verkligen skapa värde för pengarna? Att förändra synen på vad som är möjligt för ditt företag.

Om du vill prata mer om värde, däckbyten och hur vi kan använda våra timmar på klokast möjliga sätt för att hjälpa dig att nå målet, slå mig gärna en signal. Det kan det faktiskt vara värt. Tänk om vi tvingar dig att lyckas!