Navigation

Följ oss

Populärt inlägg

    4 myter om Lean
    27 November, 2017

    Lean är en beprövad och väl fungerande metod för att rationalisera och effektivisera processer. Men ...>>

Hem > Blogg > Motivation > Du köpte väl alla dina julklappar i oktober?

Du köpte väl alla dina julklappar i oktober?

Nej, förmodligen inte. Och risken är rätt stor att du kommer panikköpa några på slutet. Vilket egentligen är lite svårförklarligt. Särskilt med tanke på att det inte är någon direkt överraskning att det kommer bli den 24 december även i år.

Men det är ju så det fungerar. Vi vet att saker kommer att hända, men ändå agerar vi inte förrän det inte går att skjuta på längre. Vi köper julklappar i sista sekunden. Blir klara med budgeten först i början av januari. Och nycklar ut den fram till i april. När allt borde varit gjort i december.

Dela ut julklappar i mars

Egentligen borde det inte vara så svårt att köpa julklapparna i oktober. Det handlar bara om planering. Men samtidigt, hur många år har du inte gjort just det, planerat att vara ute i god tid, men sedan ändå hamnat där i den massiva kön framför disken.
Planering är en sak. Genomförande en annan.
Fast till slut har du alltid lyckats hålla deadline. Köpt alla klapparna i tid. Även om det varit i sista minuten. För att du känner att det är viktigt. Och för att du sannolikt hade känt dig ganska skamsen om du tvingats se dina nära och kära i ögonen och förklara att du tyvärr inte hann.
Då är det betydligt värre med företagets budget. För den borde ni också ha spritt i organisationen innan årsskiftet. Och ändå är det inte ovanligt att den fortfarande håller på att fördelas ut i mars.
Vilket faktiskt är precis lika illa som att dela ut julklapparna då.

Tjänstledig i januari?

Skälet till att det blir så är naturligtvis att budgeten inte är lika angelägen som julklapparna. Den måste inte tvunget vara under granen den 24:de. Det är lätt att ursäkta sig, att säga “jag hann inte”. Att tänka att det inte har avgörande betydelse för kollegorna. Allting stannar ju inte upp för det. Och du oroar dig knappast för att behöva möta någons blick och skämmas.
Samtidigt, konsekvensen av att budgeten inte är spridd i hela organisationen förrän långt efter årsskiftet är att det inte finns några konkreta mål. Att medarbetarna inte vet vad de ska förhålla sig till. De kommer tillbaks efter julledigheten och börjar jobba. Utan att veta vad de måste uppnå. Vad som förväntas. Årets första månader ägnas åt förströdda aktiviteter i stället för hårt arbete mot tydliga mål. Och innan du vet ordet av är det sommar.
Så vad sägs om att istället redan nu göra en avstämning inför det nya året. Är du färdig med det du ska göra i år? Det som är viktigt att ha färdigt, inte allt det andra. Och är du beredd inför nästa år? Att börja ta tag i mötesbokningar i januari innebär i praktiken att du inte träffar någon förrän tidigast i februari. Att göra det redan nu innebär att du kan ha ditt första möte redan den 8 januari.

Satsa på en budget under granen

Det är lätt att ta jul och nyårshelgen som en ursäkt. Och låta mellandagarna gå på halvfart. Men ärligt talat, egentligen är det som vilket månadsskifte som helst. Hela verksamheten kan inte pausas i flera månader bara för att det är ett antal lediga dagar i rad.
Låt det bli företagets julklapp till de anställda i år: En budget som är ute i hela organisationen innan årsskiftet. Så att alla redan den 7 januari vet vilka mål de jobbar mot, vad de behöver göra och direkt kan börja jobba med att uppnå resultat. För då lär det inte bara bli en God jul – utan även ett riktigt Gott nytt år!